Friday, July 3, 2009

KITA ADALAH APA YANG KITA FIKIRKAN


Jika Anda dilanda masalah, berada dalam masalah dan rasa sakit hati sebab timbulnya masalah dengan tiba-tiba, jangan asyik fikir masalah tu.. sebab, jika Anda memikirkan masalah, akan banyak lagi masalah yang akan datang pada Anda.

Fikiran kita mengeluarkan gelombang. Gelombang ni pula boleh diukur dalam kiraaan Hertz (getaran sesaat) semua gelombang bergetar. Walaupun kita tak nampak gelombang minda ni cemana, tapi ia memang ada.

Sama juga dengan gelombang Astro, arus letrik, gelombang radio, telefon bimbit, Internet wireless, semua gelombang ni kita tak nampak tapi kita yakin ia ada sebab kita nampak kesannya. Begitu juga dengan gelombang minda yang terbit melalui fikiran anda.

Bila Anda sentiasa memikirkan masalah, lebih banyak masalah yang akan timbul kerana fikiran Anda fokus pada masalah dan Anda pula dibelenggu perasaan geram, marah dan tak puas hati bila memikirkannya.

Fikiran sebegini (pasal masalah) jika digabung sekali dengan perasaan (geram, marah, tak puas hati) kuasa tarikannya lebih kuat, maksudnya ia akan menarik lebih banyak masalah dengan lebih cepat kerana Anda tetap melayan rasa dilanda masalah tu tanpa melepaskannya, melupakannya atau berserah saja pada yang maha Esa.

Law Of Attraction sama dengan Law Of Graviti atau yang lebih dikenali dengan hukum graviti. Ia takkan lari atau salah sedikitpun, graviti tetap ada tidak kira di mana jua bila-bila masa. Semua yang kita humban ke atas akan jatuh ke tanah semula, tak kira berapa besar dan berapa berat benda yang kita humbang tu.

Begitu juga dengan hukum tarikan, nama faymesnya Law Of Attraction. Fikiran kita menarik fikiran yang serupa dan segala apa yang terbit dalam fikiran, sama ada sedar atau tidak,. apa saja yang kita fikirkan.

Sebab itu bijak pandai mengatakan , kita adalah apa yang kita fikirkan.

Jika kita fikirkan kita boleh, kita boleh buat apa saja. Kita kita fikir kita takde masalah, bebas dari masalah dan boleh menyelesaiakn apa jua masalah, itulah yang kita akan jadi.

Cuma kebanyakan orang tidak dapat menerima hakikat ini. Jika Anda dilanda masalah, cuba sedaya upaya berfikir nak cari penyelesaian. Jangan syik komplen dan berkata pada diri sendiri Anda seorang yang sentiasa bermasalah semata-mata mahu menarik simpati orang lain.

Apa yang Anda katakan pada diri, apa yang timbul di sanubari Anda dan apa yang Anda bualkan dalam hati, itulah yang akan terbit difikiran Anda. Bila sudah terbit difikiran, ia akan menarik situasi, orang perseorangan atau benda kepada Anda. Inilah hukum Law Of Attration.

Jadi, program semula minda Anda. Bagaimana? selalu baca bahan-bahan motivasi dan yang menaikkan semangat Anda, jangan sesekali dengar kata-kata nista, umpatan dan apa jua perkataan yang negatif. Isikan minda dengan membaca bahan-bahan bacaan yang menaikan semangat Anda, buat apa saja supaya Anda lupa masalah tu.

Fokus pada matlamat Anda. Masalah tu timbul kerana Anda sendiri yang menarikanya datang pada Anda. Walaupun ia belum terjadi, tapi ia timbul dalam kepala Anda sedikt masa lalu, mungkin di minggu lepas, bulan lepas atau 2 bukan yang lepas.

Kita sendiri yang menarik masalah ni, cuma masa ia timbuk difikiran kita, kita tak menyedarinya. Ia muncul begitu saja.

Misalnya, mungkin Anda pernah berfikir sebentar tentang bila-bil yang tertunggak kemudia rasa risau sebab takde cukup sumber kewangan untuk membayarnya. Oleh kerana Anda risau, Anda sentiasa memikirkannya setiap masa. Selain risau, And pula susah hati, gusar dan tak senang duduk memikirkannya.

Dalam erti kata lain, apa yang kita tanam itulah yang akan tumbuh. Anda telah menanam biji benih masalah dalam fikiran Anda. Kemudian, anda menyiramnya dengan rasa gusar, risau, susah hati dan maha tertekan. Ini Anda lakukan setiap hari, sebelum tidur, selepas bangun, time kerja, time berehat, time makan bahkan waktu Anda termenung!

Lalu, benih masalah yang tertanam dalam minda Anda tadi tu kini tumbuh berbunga. Sebab itulah masalah datang pada Anda tak henti-henti. Jadi, kehebatan minda perlu Anda guna untuk memikirkan penyelesaian masalah.

No comments: