Friday, July 3, 2009

10 TIPS BEKERJA LEBIH BERKESAN


Bekerja lebih masa tidak bererti anda seorang pekerja yang rajin. Balik tepat jam 5.00 petang pula tidak bererti anda seorang yang malas. Sebenarnya bekerja lapan jam sehari sudah mencukupi. Lebihan itu bererti sudah banyak masa anda yang terbuang. Di sini di senaraikan 10 tip yang boleh anda jadikan sebagai panduan untuk bekerja yang lebih berkesan.

1. Buat Perancangan Secara Bertulis

Setiap hari, anda perlu pergi ke tempat kerja dalam keadaan yang bersedia. Sebelum pulang, anda patut mencatatkan apa-apa tugasan yang perlu diselesaikan pada keesokan hari seperti bermesyuarat, berjumpa klien, menyiapkan proposal, membuat panggilan telefon, menempah tiket kapal terbang dan sebagainya. Semuanya ini perlu dicatat pada sehelai kertas atau diari. Jangan anggap langkah ini remeh kerana anda mungkin akan lupa melakukan sesuatu tugasan.

2. Mendisiplinkan Diri

Sebelum anda melakukan sesuatu tugasan, tentukan matlamat yang hendak dicapai. Matlamat itu mestilah khusus, boleh dinilai, dicapai dan direalisasikan serta mempunyai had masa untuk dicapai. Dalam hal ini, disiplin diri memainkan peranan penting. Jika anda dapat mendisiplinkan diri, sudah tentu anda tidak akan melakukan sesuatu perkara yang tidak bermanfaat. Jika tidak, matlamat itu akan sukar dicapai jangka waktu yang ditentukan.

Jadi, lupakan sahaja hal-hal remeh seperti bersembang, chatting di Internet atau apa-apa jua perkara yang hanya akan mengganggu tumpuan kerja anda.

3. Ikut Kesesuaian Diri

Sebilangan orang akan begitu bersemangat dan bertenaga pada waktu pagi. Jika anda termasuk dalam golongan ini, cubalah melakukan kerja-kerja yang memerlukan tumpuan, idea atau tenaga pada sebelah pagi seperti membuat proposal, bermesyuarat dan meneliti dokumen yang memerlukan tindakan segera. Pastikan semua kerja ini diselesaikan sebelum waktu tengahari.

Sebelah petang pula boleh anda gunakan untuk melakukan kerja-kerja yang ringan seperti menelefon klien, menjawab e-mel dan mencari bahan rujukan. Apabila mood dan kerja seiringan, produktiviti kerja anda pasti akan berada pada tahap yang tinggi. Selepas kerja-kerja tersebut diselesaikan, bolehlah anda menyenaraikan segala tugasan yang perlu disiapkan pada keesokan hari.

4. Berani Berkata Tidak

Setiap orang mempunyai batasan tersendiri dalam kerja. Jika bos anda telah memberikan tugasan tambahan yang membebankan dan melampaui had batasan anda, bersuaralah secara sopan. Tunjukkan tugasan yang sedang anda lakukan, progressnya dan bila ia perlu disiapkan. Mintalah agar tugasan itu diserahkan kepada orang lain.

Bos mungkin tidak ingat yang anda sedang sibuk dengan sesuatu tugasan. Anda mungkin rasa sukar untuk berterus terang, tetapi daripada dipendam dan kemudian andalah yang akan menanggung segala bebanan, adalah lebih baik bagi anda meluahkan suara hati dan kemudian bolehlah menumpukan perhatian terhadap tugasan yang sedia ada.

5. Maaf, Sedang Sibuk

Ketika anda sedang sibuk, sudah pasti ada sahaja panggilan telefon yang perlu dilayan. Cuba minta bantuan rakan-rakan sekerja untuk mencatatkan maklumat pemanggil bagi pihak anda. Beritahu mereka yang anda akan menghubungi mereka selepas ini.


6. Jangan tangguh Kerja

Buangkan tabiat suka menunda kerja. Utamakan kerja-kerja yang penting agar cara bekerja anda lebih efisien dan efektif. Ketepikan tugasan-tugasan kecil untuk sementara waktu atau lakukannya di waktu senggang.

7. Hindari Melayari Internet

Jika tugasan anda tidak memerlukan anda menggunakan Internet, elekkan daripada melayari Internet, menulis e-mel, chatting dan sebagainya. Semua ini akan melalaikan kerja anda. Jika hendak membuka Internet, bukalah ketika waktu makan, selepas waktu pejabat atau sebaik-baiknya di rumah. Aktiviti membuka Internet ketika waktu bekerja akan menjadikan kebiasaan yang buruk.

8. Minimumkan Waktu Bermesyuarat

Waktu mesyuarat yang meleret yang akhirnya hanya menghasilkan keputusan yang tidak menentu memang kerap berlaku. Untuk mengelakkan kejadian ini berlaku, cubalah berpakat dengan rakan-rakan sekerja bagi menghasilkan idea-idea bernas yang boleh dibawa ke bilik mesyuarat.

Atau ketika anda ada janji temu dengan klien, sebelum bermulanya mesyuarat, beritahu bos mengenai perkara ini. Jika agenda mesyuarat telah melencong ke arah lain, cuba ingatkan bos anda sekali lagi.

9. Meja Yang Sentiasa Kemas

Pastikan meja kerja anda sentiasa kemas. Daripada penelitian, mereka yang mejanya tidak terurus akan mengambil masa yang lama hanya semata-mata untuk mencari sekeping kertas dan pen bagi mencatatkan nombor telefon. Oleh hal yang demikian, sekarang merupakan masa untuk anda mengemas meja. Biasakan diri dengan mencatat terus nombor telefon dan informasi penting di dalam diari.

10. Sentiasa In The Mood

Jika anda terlalu letih dan tidak bersemangat, keluarlah dari pejabat untuk menghirup udara segar atau bersembang dengan rakan-rakan atau menelefon teman-teman (hanya untuk seketika sahaja). Anda juga boleh menyegarkan diri dengan meminum segelas air suam atau melakukan gerakan yoga yang disebut sebagai ‘harimau’. Mula-mula, pejamkan mata dan kepalkan kedua-dua tangan. Buka mata dengan seluas-luasnya, kemudian jelirkan lidah sehingga mengeluarkan bunyi ‘argh!’.

Walau bagaimanapun semua tips yang diberikan itu tidak akan berhasil sekiranya anda tidak berusaha untuk mengubah cara bekerja anda.

No comments: