Friday, July 17, 2009

TIPS MEMAJUKAN KERJAYA


Di bawah ini disenaraikan lapan tips yang boleh anda ikuti.

 Jadilah yang terbaik di dalam profesion yang anda ceburi. Oleh kerana persaingan dalam pasaran kerja semakin sengit, anda perlu menampakkan diri sebagai seorang pekerja yang berkebolehan menambah nilai sesebuah organisasi. Langkah ini amat penting bukan sahaja untuk mereka yang sedang mencari kerja tetapi juga untuk mereka yang ingin mengekalkan kedudukan sekarang dalam organisasi.

 Labelkan diri anda. Apakah yang anda perjuangkan? Bagaimana anda memasarkan diri anda? Inilah masa yang paling sesuai bagi anda memperkenalkan diri kepada umum.

 Jalinkan suatu perhubungan profesional yang berpanjangan dengan pengambil tenaga kerja yang berkelayakan. Walaupun anda telah mendaftarkan diri dalam senarai mencari kerja, ini sememangnya tidak mencukupi. Matlamat anda adalah untuk menjadi calon pilihan setiap kali peluang tiba.

 Terima sebarang perubahan dengan hati yang terbuka. Anda mesti tidak mahu ketinggalan di belakang. Oleh itu, anda perlu sentiasa mempelajari perkara-perkara baru terutamanya yang berkait rapat dengan bidang kerjaya anda.

 Resume merupakan iklan peribadi anda. Pastikan anda menyatakan keistimewaan anda. Jangan lupa menerangkan kerja-kerja yang telah anda lakukan.

 Calon yang mempunyai latar belakang yang berlainan daripada apa yang diingini oleh seseorang majukan sememangnya kurang mendapat perhatian. Oleh itu, anda mesti menyedari apa yang diingini oleh setiap majikan ketika mencari kerja.

 Bersedia untuk memasuki pasaran kerja yang semakin berkembang. Sentiasa mengikuti perkembangan terkini pasaran kerja.

No comments: