Tuesday, February 24, 2009

PETUA MENINGKATKAN PRESTASI KERJA

1.Sayangilah kerja anda.Berbanggalah dengan kerja anda.

2.Fahamilah kerja anda secara mendalam.Lakukan penyelidikan atau ikuti perkembangan terkini dalam bidang kepakaran anda.

3.Bentuk tabiat melakukan setiap kerja sebaik mungkin.Berusahalah membuat perkara yang betul pada kali pertama dan tiap-tiap kali.

4.Tentukan matlamat kerja anda yang penting sebulan atau seminggu sekali.Susun matlamat ikut keutamaan/prioritinya.Bagi setiap matlamat, sediakan pelan tindakan untuk mencapainya.

5.Sediakan senarai akan lakukan (things to do list) harian yang meliputi aktiviti untuk mencapai matlamat mingguan anda.Susun aktiviti ikut keutamaan dan anggarkan jumlah masa yang diperlukan.

6.Tetapkan standard prestasi kerja yang spesifik, dapat ditentusahkan dan mencabar, yang meliputi dimensi kerja penting dan memenuhi keperluan pelanggan dalam dan luaran.

7.Amalkan pengurusan pencegahan dengan membina kualiti ke dalam proses kerja.Jangka apa masalah yang mungkin timbul dan ambil langkah pencegahan untuk menghalang kesilapan berkenaan daripada berlaku.

8.Sebelum memulakan sesuatu tugasan, pastikan anda jelas mengenai hasil yang diingini atau harapan bos anda.Jika kurang pasti , jangan teragak-agak untuk mendapat penjelasan.

9.Tetapkan standard prestasi kerja yang spesifik, dapat ditentusahkan dan mencabar, yang meliputi dimensi kerja penting dan memenuhi keperluan pelanggan dalam dan luaran.

10.Amalkan pengurusan pencegahan dengan membina kualiti ke dalam proses kerja.Jangka apa masalah yang mungkin timbul dan ambil langkah pencegahan untuk menghalang kesilapan berkenaan daripada berlaku.

11.Sebelum memulakan sesuatu tugasan, pastikan anda jelas mengenai hasil yang diingini atau harapan bos anda.Jika kurang pasti , jangan teragak-agak untuk mendapat penjelasan.

12.Jangan biarkan kerja bertulis bertimbun di atas meja anda.Selesaikan perkara kecil-kecil dengan pantas.

13.Sediakan sistem fail peribadi.Semua fail hendaklah di label dengan jelas.Failkan kertas-kertas dengan kemas di dalam fail atau folder.

14.Gunakan buku catatan untuk membuat catatan idea-idea dan maklumat penting.

15.Elakkan membuat panggilan telefon yang tidak perlu atau berbual-bual kosong dengan rakan sekerja.

16.Perbaiki kemahiran komunikasi lisan dan bertulis anda.

17.Berikan fokus kepada satu tugasan pada satu ketika.Siapkan tugasan tertentu sebelum menangani tugasan lain.

18.Hadapi tugasan yang mencabar ketika anda masih segar dan bertenaga.

19.Tumpukan perhatian pada hasil, bukannya pada aktiviti.

20.Jadilah seorang yang efektif.Bekerjasama dan berkongsilah idea-idea dengan orang lain.

21.Jadilah seorang yang kreatif di tempat kerja. Pelbagaikan kaedah kerja agar tidak bosan dengan cara tententu sahaja.

22.Wujudkan perhubungan kerja yan g saling bermanfaat dengan pelaku terulung yang lain yang dapat membantu anda mempertingkatkan prestasi kerja anda.

23.Sentiasa berusaha untuk memperbaiki diri sendiri.Akui kesilapan anada dan ambil pengajaran daripadanya.

No comments: