Sunday, June 21, 2009

KPT kenal pasti IPTA cemerlang

JOHOR BAHRU 21 Jun - Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) sedang mengenal pasti beberapa institusi pengajian tinggi awam (IPTA) di negara ini untuk dijadikan Pusat Kecemerlangan Kebangsaan.

Menterinya, Datuk Seri Mohd. Khaled Nordin berkata, langkah tersebut sejajar dengan usaha mengangkat pusat tersebut ke peringkat antarabangsa sekali gus melonjakkan nama IPTA berkenaan.

''Sehingga kini, terdapat 200 pusat kecemerlangan di seluruh IPTA di negara ini.

''Apabila dijadikan Pusat Kecemerlangan Kebangsaan, ia akan menghimpun semua cendekiawan sesebuah universiti itu bagi tujuan menjalankan penyelidikan dan penyebaran ilmu terbaru,'' katanya.

sumber:Utusan malaysia

Beliau bercakap kepada pemberita selepas perasmian Persidangan Pendidikan Islam Universiti Teknologi Mara (UiTM) 2009 di sini hari ini.

Seminar dwi tahunan itu disertai oleh 270 peserta yang terdiri daripada pensyarah, ahli akademik dan staf UiTM seluruh negara.

Turut hadir Naib Canselor UiTM, Profesor Tan Sri Dr. Ibrahim Abu Shah dan Pengarah Pusat Pemikiran dan Kefahaman Islam (CITU), Prof. Madya Dr. Muhamad Rahimi Osman.

Mohamed Khaled berkata, penganjuran seminar tersebut amat bertepatan dengan perkembangan semasa negara dan saranan Perdana Menteri untuk memperluaskan Pendidikan Islam.

Tambahnya, Pendidikan Islam seharusnya mampu melahirkan para pemikir Islam yang hebat dan membangunkan modal insan yang berguna kepada negara.

Pendidikan Islam itu sendiri, menurut Khaled, sewajarnya memainkan peranan sebagai instrumen terpenting dalam kebangkitan generasi baru yang berhemah, bersahsiah tinggi dan mempunyai kekuatan ilmu dalam menjamin kesejahteraan negara.

''Pendidikan Islam bukan hanya sekadar mengisi ruang kosong dalam kita merangka kurikulum pendidikan di IPTA, ia harus diangkat sejajar dengan ilmu pendidikan lain,'' katanya.

No comments: