Wednesday, February 25, 2009

Pemuliharaan Alam Sekitar

BAGAIMANA ANDA MEMELIHARA ALAM SEKITAR SAMBIL MEMBELI-BELAH? (Di adaptasi daripada Mother Nature’s Shopping List – Michael D Shook)


Dalam era peningkatan harga barangan harian, pengguna perlu mengawal tabiat penggunaan. Cara pengunaan lestari akan memainkan peranan yang lebih baik.

Beli barangan tempatan

Ini adalah kerana penggunaan bahan api fosil dan pencemaran yang kurang kepada alam sekitar kerana pengangkutan.

Buah-buahan di proses (dalam tin)

Membeli barangan di tin dan di beku patut di kurangkan, kerana barangan ini biasanya di bungkus secara berlebihan dan mengandungi bahan perisa tambahan seperti garam, gula, pewarna dan perasa tiruan.

Beli produk yang segar dan di tanam secara organik

Perkebunan organic (ataupun pertanian lestari melalui Amalan Pertanian Baik-Good Agriculture Practise) menyebabkan kesan yang kurang kepada alam sekitar. Ianya lebih mahal sedikit tetapi lebih mesra alam.

Susu dan telur

Beli susu yang dibungkus dengan pembungkusan yang boleh di kitar semula (karton atau botol kaca) dan telur yang di bungkus menggunakan pembungkusan yang di kitar semula. Belilah susu dan telur yang di tuai secar aorganik kerana mereka tidak menggunakan hormone-hormon yang diubah suai secara genetic untuk memberikan hasil yang banyak.

Bijirin

Beli kotak yang dibungklus dengan bahan yang boleh di kitar semula dan bahn yang di kitar semula. Elakkan daripada membeli barangan mini (lebih banyak sisa), beli pembungkusan yang besar dan simpan dalam bekas dengan betul.

Minuman (air di botol, kotak jus, dan minuman lain)

Ada di antara minuman ini boleh di buat di rumah; ianya lebih murah dan memberikan impak yang sangat kecil kepada alam sekitar berbanding industri pemprosesan minuman ini. Jika pengguna membeli barangan ini pastikan pembungkusannya boleh di kitar semula.

Pasta, bijian, serbuk kari

Belilah produk yang diperolehi daripada pertanian lestari menggunakan Amalan Pertanian Baik. Pilihan pengguna dalam barangan ini dapat mewujudkan perubahan yang ketara kerana ianya adalah barangan yang digunakan oleh kebanyakan rakyat Malaysia.

Daging (Ayam, Lembu, Kambing)

Pengurangan penggunaan daging akan mengurangkan sisa penternakan kerana permintaan yang rendah. (20 vegetarian dapat diberikan makanan dengan tanah yang digunakan oleh seorang yang makan daging lembu)

Barangan berasaskan kertas

Belilah produk yang dibungkus dengan kertas dan juga kertas yang di kitar semula. Jangan lupa untuk menggunakan kedua-dua belah kertas sebelum di kitar semula.

Styrofoam

Elakkan penggunaan Styrofoam sekali gus. Benzene (bahan karsinogen – boleh menyebabkan kanser) merupakan bahan tambahan, ianya tidak boleh terbiodegrasi dan boleh berada dalam tapak pelupusan untuk jangkasama yang panjang.

Bahan pencuci

Kebanyakan bahan pencuci adalah sangat toksik dan mengandungi bahan kimia yang berbahaya. Beli satu jenis bahan pencuci yang pembagai fungsi. Jika terdapat bahan pencuci mesra alam atau refill, belilah barangan ini.

Bawa beg sendiri

Ini akan mengurangkan penggunaan beg plastik semasa membeli-belah.

Tips membersih permukaan logam

Aluminium – bersih dengan jus lemon atau cuka masak
Tembaga – bersihkan dengan jus lemon dan garam atau soda penaik
Krom – lap dengan cuka asli atau dengan kulit lemon
Emas – cuci dengan air suam, keringkan, kemudian gilapkan dengan menggunakan kain chamois (kulit kambing atau biri-biri) yang lembut.
Perak – masukkan dalam air yang sederhana panas, satu sudu the soda penaik, dan satu foil aluminium foil, kemudian lapkan dengan kain basah yang diremdam dalam air suam.

Produk yang selamat untuk membersihkan peralatan rumah
Soda penaik – pembersih serba boleh untuk membuang bau dan untuk menggilap, juga untuk pembersihan gigi.
Lilin lebah – pengilap perabot
Jus lemon – pembersih dan penanggal gris
Minyak mineral – penggilap kayu dan perabot
Sabun tulen (tanpa bahan tambahan) – pencuci serba boleh
Garam – pencuci untuk semua jenis pembersihan
Cuka – bersihkan gris, menghilangkan bau, dan elakkan pertumbuhan kulat.

Sumber:FOMCA

No comments: