Wednesday, February 25, 2009

Antara Tip-Tip Penting Dalam Kehidupan Seharian

1. Bawa beg sendiri untuk mengisi barangan yang dibeli ketika membeli belah. Beg plastik tidak mesra alam dan tidak boleh dibiodegradasikan.

2. Apabila pergi ke sesuatu tempat atau kedai yang berdekatan, tunggang basikal atau berjalan kaki. Ini merupakan amalan 100% mesra alam dan menyihatkan tubuh badan.

3. Tutup televisyen, stereo dan komputer apabila tidak digunakan. Peralatan ini menggunakan antara 10% hingga 60% sumber tenaga. Ini boleh menyumbang kepada pemanasan global.

4. Sediakan dan bawa bekalan daripada rumah ke tempat kerja atau sekolah. Makanan ini lebih menyihatkan dan menjimatkan jika dibanding dengan membeli makanan di luar.

5. Kumpulkan kertas yang digunakan di rumah dan bawa ke pusat kitar semula. Dengan mengitar semula produk berasaskan kayu, ia dapat menyelamatkan berjuta-juta pokok setahun.

6. Hentikan penggunaan racun makhluk perosak. Tanam tumbuh-tumbuhan tertentu di kebun anda seperti pudina dan selasih yang boleh menghalau serangga perosak tanaman.

7. Gunakan lampu kalimantang. Lampu jenis ini menggunakan 1/4 tenaga elektrik dan boleh bertahan empat kali lebih lama berbanding mentol lampu biasa.

8. Sebelum membuka peti sejuk, tentukan terlebih dahulu barangan yang ingin diambil. Kerap membuka peti sejuk merugikan tenaga elektrik dan menyebabkan bil elektrik meningkat tinggi.

9. Elakkan daripada menggunakan bahan berasaskan stirofom. Bahan ini tidak boleh dibiodegradasikan dan boleh merosakkan lapisan ozon. Hanya bumi ini sahaja yang kita ada untuk diwariskan kepada generasi akan datang.

10. Jadilah sukarelawan projek penghijauan di kawasan anda. Anjurkan atau sertailah program alam sekitar di tempat anda.

11. Kongsikan maklumat dan panduan yang dipelajari tentang penggunaan lestari dengan keluarga, rakan-rakan ataupun jiran tetangga anda.

12. Anda boleh mendinginkan rumah dengan cara yang mudah. Gunakan pembidai atau langsir berwarna putih bagi mengurangkan pemanasan. Penggunaan penghawa dingin boleh menyumbang kepada pemanasan global.

13. Beli hasil tanaman keluaran tempatan. Ia bukan sahaja menjimatkan wang anda malah dalam masa yang sama dapat membantu kehidupan petani tempatan.

14. Kurangkan pembuangan sampah dunia. Jangan gunakan produk pakai buang seperti pinggan kertas atau kertas tisu serta peralatan dan cawan plastik.

15. Menjimatkan penggunaan air turut menjimatkan tenaga elektrik. Ini kerana proses membekalkan air dan menyaring sisa kumbahan menggunakan tenaga elektrik yang banyak.

16. Gunakan kaedah semula jadi di kebun. Penggunaan baja kompos organik dapat menyuburkan tanah untuk bercucuk tanam.

Sumber:FOMCA

No comments: