Saturday, March 7, 2009

Mengurus kad kredit

Anda seharusnya memahami kebaikan dan keburukan kad kredit yang dibawa bersama di dalam dompet walau ke mana anda berada.


TANPA disedari, kad kredit atau 'kad plastik' kian menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian. Anda bukan sahaja dapat membeli barangan keperluan harian atau barangan impian dengan sekelip mata, malah anda juga berpeluang membayarnya pada akhir bulan dan boleh membayar dengan amaun yang minimum iaitu lima peratus daripada jumlah keseluruhan hutang.

Walau apa pun yang dikatakan tentang itu atau sekadar untuk menyedapkan hati, soal pinjaman, pembelian atau wang yang digunakan dengan kad kredit tetap dipanggil hutang. Oleh itu, apabila seseorang mencatatkan bajet bulanan atau merancang kewangan bulanan dan tahunan, amaun yang diambil daripada kad kredit akan dimasukkan ke dalam bahagian hutang.

Dalam keadaan ekonomi lembap yang bukan sahaja dihadapi di negara ini bahkan di seluruh dunia, anda hendaklah bijak menahan nafsu ketika membeli-belah. Apatah lagi apabila ingin membayarnya dengan menggunakan kad kredit.

Paling penting, anda seharusnya memahami kebaikan dan keburukan kad kredit yang dibawa bersama di dalam dompet walau ke mana anda berada. Tujuannya, agar anda dapat memahami segala informasi dan tahu mengguna dan mengurusnya dengan baik.

Kebaikan dan keburukan kad kredit

Terdapat beberapa kebaikan atau faedah apabila seseorang mempunyai kad kredit. Faedah paling ketara adalah apabila anda menghadapi kecemasan. Contohnya, anda atau ahli keluarga sakit tenat pada waktu tengah malam, dan perlu dimasukkan ke hospital. Pada saat itu juga, anda tidak menyimpan wang dengan jumlah yang banyak di rumah. Tetapi apabila anda mempunyai kad kredit, masalah kemasukan ke wad dapat diselesaikan dengan sempurna.

Bukan itu sahaja, disebabkan persaingan yang mendadak di antara bank-bank dan institusi kewangan, anda sebagai pengguna sememangnya beruntung kerana setiap kali ingin membuat pembelian atau pembayaran melalui kad kredit, anda juga dapat insentif atau perangsang. Di antaranya ialah ganjaran-ganjaran yang hebat daripada barangan elektrik sehinggalah baucer untuk percutian di dalam atau luar negara dan sebagainya.

sumber: Kosmo

No comments: